کاردرمانی و گفتاردرمانی کندو مشهد

کاردرمانی (جسمی، ذهنی، شناختی و حسی)، اتاق تاریک، گفتاردرمانی

کاردرمانی (جسمی، ذهنی، شناختی و حسی)، اتاق تاریک، گفتاردرمانی

کاردرمانی و گفتاردرمانی کندو مشهد

تجهیزات تخصصی، کادر مجرب، پیشرفت باورنکردنی
--------------------------------------------------------
کلینیک توانبخشی کندو افتخار دارد با استفاده از کادر درمانی متخصص و با بهره گیری از تخصصی ترین و کاربردی ترین تجهیزات در خدمت توان جویان گرامی باشد.
این مرکز آماده پذیرش مددجویان عزیز می باشد.

زمینه های کاری: توانبخشی تخصصی دست (شانه، آرنج، مچ و انگشتان) (ناشی از بیماری های نورولوژیک، ضایعات اعصاب محیطی، شبکه بازویی، جراحی های تاندونی اندام فوقانی، شکستگی های دست و اندام فوقانی، خشکی مفاصل به دنبال آسیب ها و ... ) و همچنین سایر مشکلات جسمی و حرکتی ناشی از بیماری های نورولوژیک مانند سکته مغزی، فلج مغزی و ... کودکان و بزرگسالان
کاردرمانی ذهنی
اتاق چند حسی یا اتاق تاریک
یکپارچگی حسی
گفتاردرمانی
اختلالات بلع
----------------- راه های ارتباطی---------------------
وکیل آباد 13 (فرهنگ 10)، نبش سروش 2
36064411
راستی - 09157117109
--------------------------------------------------------
به امید بهبود روزافزون توان خواهان دوست داشتنی

نویسندگان

آشنایی با اتیسم و مداخلات درمانی

 

 

اختلالات طیف اوتیسم

(ASD) Autism spectrum disorder

یک اختلال رشدی است که بر ارتباط و رفتار تأثیر می گذارد. اگرچه اوتیسم در هر سنی قابل تشخیص است ، گفته می شود که این اختلال "اختلال رشدی" است زیرا علائم به طور کلی در دو سال اول زندگی ظاهر می شود.

اختلالات طیف اوتیسم شامل چالش های اجتماعی، ارتباطی و رفتاری است. این مشکلات می تواند خفیف، شدید و یا در یک طیف بین این دو باشد. تشخیص بر اساس سطح حمایت مورد نیاز تعیین میشود - بنابراین تشخیص زودهنگام به این معنی است که درمان می تواند زودتر شروع شود.

اختلالات طیف در چه شرایطی در نظر گرفته می شود؟

تا همین اواخر، متخصصان درباره انواع مختلف اوتیسم ، مانند اختلال اوتیسم ، سندرم آسپرگر ، اختلال نافذ رشد که تشخیص دیگری ندارد(PDD-NOS)  نامگذاری میکردند اما اکنون همه آنها "اختلالات طیف اوتیسم" نامیده می شوند.

جهت آشنایی با برخی اصطلاحات قدیمی:

 

سندرم آسپرگر: در انتهای خفیف تر طیف اوتیسم قرار دارد. فرد مبتلا به آسپرگر ممکن است بسیار باهوش باشد و بتواند زندگی روزمره خود را اداره کند. ممکن است واقعاً بر موضوعات مورد علاقه خود تمرکز کرده و بدون وقفه در مورد آنها بحث کنند اما از نظر اجتماعی در ارتباط گیری مشکل داشته و برایشان سخت است.

اختلال نافذ رشد که تشخیص دیگری ندارد(PDD-NOS):  این اصطاح تشخیصی دهن پرکن شامل بیشتر کودکانی بود که اوتیسم شدیدتر از سندرم آسپرگر بوده  اما نه به اندازه اختلال اوتیسم.

اختلال اوتیسم: این تشخیص  در طیف اوتیسم نسبت بهAsperger  و PDD-NOS در طیف شدیدتر قرارداشت و شامل علائم مشابهی است اما در سطح شدیدتری.

اختلال تجزیه کننده دوران کودکی یا سندرم heller: که نادرترین و شدیدترین بخش طیف بود. کودکانی که به طور طبیعی رشد می کنند و سپس به سرعت مهارتهای اجتماعی، زبانی و ذهنی خود را معمولاً بین 2 تا 4 سالگی از دست می دهند. اغلب، این کودکان نیز دچار اختلال تشنج می شوند.

آیا سندرم رت یک ASD است؟

کودکان مبتلا به سندرم رت اغلب رفتارهایی شبیه به اوتیسم دارند و متخصصان آن را در بین اختلالات طیفی گروه بندی می کردند. اما اکنون که مشخص شده است که ناشی از جهش ژنتیکی است ، دیگر ASD در نظر گرفته نمی شود.

 

طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) ، افراد مبتلا به ASD دارای:

  • مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با افراد دیگر
  • علایق محدود و رفتارهای تکراری
  • علائمی که به توانایی فرد در عملکرد صحیح در مدرسه ، محل کار و سایر زمینه های زندگی آسیب می رساند

 

علائم و نشانه های ASD

افراد مبتلا به ASD در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی مشکل دارند، علایق شان محدود است و رفتارهای تکراری دارند. لیست زیر نمونه هایی از انواع رفتارهایی را که در افراد مبتلا به ASD تشخیص داده می شود ، ارائه می دهد. همه افراد مبتلا به ASD همه رفتارها را نشان نمی دهند ، اما اکثر آنها چندین رفتار را نشان خواهند داد.

 

ارتباطات اجتماعی / رفتارهای متقابل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برقراری تماس چشمی کم یا نامناسب
  • تمایل به نگاه نکردن یا گوش ندادن به دیگران
  • به ندرت علاقه به اشیاء یا فعالیتها را با اشاره یا نشان دادن به دیگران ابراز میکنند
  • کندی یا عدم واکنش به کسی که او راصدا میزند یا سایر دستورات شفاهی
  • غالباً صحبت طولانی در مورد موضوعی مورد علاقه بدون توجه به عدم علاقه دیگران یا بدون دادن فرصتی برای پاسخگویی به دیگران
  • مطابقت نداشتن حالات چهره ، حرکات و ژست با آنچه گفته می شود
  • داشتن تون صدای غیر طبیعی

 

رفتارهای محدود کننده / تکراری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکرار برخی رفتارها یا رفتارهای غیرمعمول. به عنوان مثال ، تکرار کلمات یا عبارات ، رفتاری به نام اکوالیا
  • داشتن علاقه شدید دائمی به موضوعات خاص ، مانند اعداد ، جزئیات ، یا وقایع
  • داشتن علایق بیش از حد متمرکز ، مانند حرکت دادن اشیاء یا قسمتهایی از اشیاء
  • ناراحت شدن از تغییرات جزئی در روال عادی روزمره
  • حساسیت بیشتر یا کمتر نسبت به ورودی های حسی مانند نور ، صدا ، لباس یا درجه حرارت نسبت به افراد عادی
  • افراد مبتلا به ASD همچنین ممکن است مشکلات خواب و تحریک پذیری را تجربه کنند.

 

 اگرچه افراد مبتلا به ASD چالش های زیادی را تجربه می کنند ، اما ممکن است نقاط قوت زیادی نیز داشته باشند ، از جمله:

  • توانایی یادگیری جزئیات و به خاطر سپردن اطلاعات برای مدت زمان طولانی
  • یادگیری بصری و شنیداری قوی
  • عالی بودن در ریاضی ، علوم ، موسیقی یا هنر
  • دانش تخصصی در یک زمینه خاص
  • حافظه بصری و فضایی خوب
  • روشمند و منظم
  • توانایی درک مفاهیم انتزاعی
  • حل مسئله/ استدلال منطقی

 

مداخلات موجود برای ASD چیست؟

درمان یا مداخله مناسب می تواند به کودک در یادگیری مهارت های لازم برای بهبود کیفیت زندگی کمک کند. از آنجا که ASD را می توان در اوایل کودکی تشخیص داد، می توان مداخله را برای نتیجه بهتر خیلی زود انجام داد. موثرترین مداخله برای ASD بین رشته ای، ساختارمند و تخصصی است تا به کودک در برقراری ارتباط خود کمک کند ، نقاط عطف اجتماعی و رفتاری اگر مداخله دریافتی ساختارمند، فشرده و سازگار باشد ، کودکان مبتلا به ASD می توانند پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

رویکردهای رفتاری

تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی ) ABA  عمدتا بر کاهش رفتارهای مشکل ساز در کودکان مبتلا به اوتیسم کار می کند. این رفتار را در سه مرحله بررسی می کند: آموزش ، رفتار و پیامد. این روش از پاداش یا تقویت برای کمک به کودک در یادگیری و حفظ رفتارها و مهارت های مورد نظر استفاده می کند.

رویکردهای استاندارد

کاردرمانی: کاردرمانی استراتژی های مختلفی را برای کمک به کودک مبتلا به اوتیسم در مشارکت موثرتر در کارهای روزمره به کار می گیرد. این به مداخلات به بهبود مهارت های حرکتی درشت و مهارت های حرکتی ظریف کمک می کند.

درمان یکپارچگی حسی: به عهده کاردرمانگر می باشد و به کودک کمک می کند تا در معرض اطلاعات حسی مانند لامسه، وستیبولار، بینایی، شنیداری و بویایی قرارگیرد. درمان یکپارچه سازی حسی می تواند به کودکی که از صداهای خاصی اذیت می شود یا دوست ندارد لمس شود ، کمک کند. هنگامی که کودکان کنترل بهتری بر حواس خود دارند، کنترل بیشتری بر حرکات، صداها و احساسات خود دارند. این امر باعث کاهش بی حوصلگی و بهبود مهارت های اجتماعی می شود.

گفتاردرمانی: گفتاردرمانگران با کودک کار می کنند و به بهبود ارتباط کمک می کنند. آنها از روش های متناوب مانند حرکات ، تابلوهای تصویری و غیره برای کمک به کودک یاد می گیرند که چگونه افکار و ایده های خود را برای دیگران بیان کند. مهم است که گفتاردرمانی به عنوان بخشی از یک برنامه مداخله ای بین رشته ای انجام شود، زیرا کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط مشکل بیشتری دارند.

موسیقی درمانی: برای کودکان مبتلا به ASD ، موسیقی درمانی از فعالیت های موسیقی خاصی برای بهبود مهارت های اجتماعی و ارتباطی در کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده می کند.

اتاق حسی یا اتاق تاریک: اتاقهای حسی برای اوتیسم می تواند بسیار مفید باشد. با ترکیبی از وسایل حسی اتاق برای اوتیسم می تواند فضای مناسبی را برای توسعه مهارت های ارتباطی و فرآیندهای فکری فراهم کند. اوتیسم می تواند بر توانایی فرد در تعامل و پردازش اطلاعاتی که از محیط خود دریافت می کند تأثیر بگذارد. هر فرد متفاوت است و محیطی که ایجاد می کنید باید نیازهای منحصر به فرد آنها را نشان دهد. در مطالب بعدی که در همین وب سایت رار میگیرد به صورت مفصل در مورد فواید این اتاق مخصوص برای اوتیسم و سایر اختلالات توضیح داده خواهد شد.

 

توجه: تحقیقات نشان می دهد که مداخله زودهنگام می تواند رشد کودک را تا حد زیادی حمایت کند. بنابراین ، اگر فکر می کنید فرزند شما مبتلا به اوتیسم یا هر مشکل رشدی دیگر است ، باید در اسرع وقت با پزشک کودک خود صحبت کنید. همچنین بسیاری از مراکز مداخله برنامه هایی را برای کمک به والدین ناراحت یا مراقبان که نیاز به حمایت و مشاوره دارند ارائه می دهند. لطفاً با درمانگر خود صحبت کنید تا دریابید که چه آموزشی وجود دارد و چه چیزی شما را برای همکاری با درمانگران در کمک به کودک مجهز می کند.

 

در کلینیک تـوانبـخشی کـنــدو میتوانید از خدمات تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی، رویکرد یکپارچگی حسی و اتاق حسی یا اتاق تاریک بهره منو شوید.

تماس بگیرید و از متخصصان ما مشاوره دریافت نمایید

 

 

آدرس کلینیک:

وکیل آباد 13 ( فرهنگ 10)، نبش سروش 2، پلاک 71 

 

شماره های تماس:

051-36064411

 09157117109  -  راستی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی